Jumaat, 26 Februari 2016

Kampung Tanjung Gahai

Bertarikh 24 Feb..

Hari ni kami memasang 3 set kepok biasa dengan batu nisan sungai. Malangnya hari ni saya tertinggal fon pulak, tak boleh lah nak upload gambar. Tak apa lah, ada rezeki kami ke sana pulak nanti, akan saya paparkan gambar kepok-kepok berkenaan.

Kubur ini ditempah melalui agen saya di Kampung Kuala Medang, iaitu pak Mat Ejah namanya. Sebut pasal Pak Mat ni, memang pengalaman yang tak dapat dilupakan lah.. hihihi.. Ringkasnya, kira-kira 4 @ 5 bulan yang lalu, kami pergi memasang di Kampung Kuala Medang, di mana di situlah kami berkenlaan dengan Pak Mat ni. Sembang punya sembang, dsebabkan beliau bercakap dalam dialek Kelate, "bertemu gu" lah kami nampaknya. Tup tap tup tap rancak sungguh kami berbual, saya sangat terkejut bila beliau nyatakan beliau berasal dari kampung saya! Aih.. jiran sekampung rupanya.. MasyaAllah, kuasa tuhan, rupanya beliau adalah bapa sepupu sebelah mak saya..! hahahaha, meriah kubur pagi tu dengan hilaian ketawa kami, Siapa sangka dapat bertemu saudara sendiri semasa memasang kubur, Kenangan indah pertemuan di kubur lah ni.. hihihihi.. Maka dari situlah Ayah Long ni bermula sebagai agen kami di Kuala Medang. Tuan penempah ni pulak merupakan adik angkat beliau.

Tuan penempah ni berkongsi dengan kami tentang wasiat ibunya yang meminta supaya kubur beliau menggunakan batu nisan dengan hiasan batu sungai di atasnya. Kami diminta mengisikan tanah hanya sedikit untuk beliau adik beradik menambahkan pasir dan batu sungai kemudiannya. Nanti sampai masa saya akan kongsikan gambarnya ya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan